سومین نشست علمی همایش \"نماز در آیینه میراث فرهنگی\" با عنوان \"مردم شناسی و تاریخ\"بعدازظهر امروز” چهارشنبه“با حضور پژوهشگران و علاقمندان به مباحث مردم شناسی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، زهرا تقدس نژاد کارشناس ارشد پژوهشکده هنرهای سنتی در ابتدای این نشست بخش هایی از مقاله محراب الجایتو ، اوج هنر محراب سازی معماری اسلامی را ارایه کرد.
او افزود :طراحی و ساخت فضای قدسی یکی از مهمترین شاخصه های ایجاد اماکن عبادی بوده و مهمترین اصل معماری دینی به شمار می رود .
تقدس نژاد تصریح کرد: هر یک از ادیان بر اساس باورها و آیین های خود عناصری را مقدس تر از دیگر شاخصه های معماری تعیین وتعریف می کنند.
به گفته وی ، این مقاله از نظر هدف ، بنیادی واز نظر روش توصیفی –تحلیلی است که به شیوه اسنادی با مداقه در عناصر گوناگون این محراب و مقایسه تطبیقی آن با نمونه های برجسته دیگر می کوشد تا هنر محراب سازی را در این نمونه موضوع مطالعه عمیق قرار دهد.
هنر خاتم در کهن ترین رحل چوبی
تجلی هنر خاتم در کهن ترین رحل چوبی عنوان مقاله ای بود که سمیرا عرب کارشناس ارشد هنرهای سنتی به طرح قسمت هایی از آن پرداخت .
او تصریح کرد که رحل در فرهنگ معین وسیله ای است که قرآن یا کتاب را هنگام خواندن روی آن می گذارند و پیشینه رحل قرآن و رحل سازی در ایران به زمان ورود مسلمانان برمی گردد .
به گفته این پژوهشگر ، گاه سطوح رحل هایی چوبی مزین به هنرهای ظریف در دوره های مختلف بر اهمیت این شی افزوده است .
نقوش منبر مسجد جامع سوریان
مریم شحنه تبار پژوهشگر هنرهای سنتی دیگر سخنران این نشست بود که به طرح گوشه ای از مقاله خوانش نقوش منبر مسجد جامع سوریان پرداخت .
او گفت: یکی از ابداعات بشر برای بیان تفکرات نمادسازی استو اشکال و تصاویر نمادین باعث تبلور مفاهیمی در ذهن می شوند که لغات به آسانی نمی توانند آن را بیان کنند .
به گفته شحنه تبار در اسلام نیز عالی ترین شکل هنر قدسی در معماری مساجد پدیدار شده است که یکی از جلوه های شاخص هر مسجد منبر ان است .
این پژوهشگر اضافه کرد : از این جمله می توان به منبر مسجد جامع سوریان اشاره کرد که نقوش نمادین هندسی ، ستاره های هشت پر، برگ های مدور و کتیبه هایی از قرآن کریم با تکنیک گره چینی و منبت هم آوا شده و به بهترین وجه امر قدسی را در آن متجلی می کند.
پیشینه نماز در اشعار سبک خراسانی
پیشینه و جایگاه نماز در اشعار سبک خراسانی و تأثیر آن بر اشعار سبک سلجوقی پارسی عنوان مقاله ای بود که توسط رضا میر مبین کارشناس ارشد فرهنگ و زبان های باستانی ارایه شد.
او گفت: ادبیات پارسی پس از ورود و رواج اسلام در ایران در سه سده جای ادبیات فارسی میانه را گرفت و خود را به عنوان زبان رسمی ایران زمین تثبیت کرد.
به گفته این پژوهشگر مقاله حاظر می کوشد با شیوه توصیفی –تحلیلی از طریق پژوهش کتابخانه ای و اسنادی علاوه بر دسته بندی و بررسی زمانی اشعار فارسی قرن چهارم و پنجم ه.ق که سبک خراسانی را تشکیل می دهد روند تثبیت جدید معنایی واژه نماز را در قرن ششم مقارن سبک سلجوقی تبیین کند .
جلوه هایی از نماز در عکس های دوران قاجار
رزیتا انواری کارشناس ارشد گروه پژوهش های ایران شناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه به بیان خلاصه ای از مقاله جلوه هایی از نماز ، نیایش و نیایشگاه در عکس های دوران قاجار پرداخت .
او تصریح کرد :عکس ها ، منابع واسناد ارزشمندی در مطالعات و پزوهش های هنری ، فرهنگی ، تاریخی،اجتماعیو جغرافیایی به شمار می آیند .
به گفته انواری، این اسناد به عنوان حافظه تصویری با اطلاعات عینی ای که به طور نسبی در اختیار بیننده و به طور خاص پژوهشگر قرار می دهند نقش موثری در درک و بازنمایی تاریخ ، فرهنگ و تمدن دارند و زمینه های بسیاری برای مطالعه و پژوهش ایجاد می کنند .
انتهای پیام/